Setiap orang mesti ade category yang diminati..contohnya macam photography kan..macam-macam ade..wedding,,potraiture,,landscape,,macro,,wildlife,,architecture,,and many more that i couldnt describe here..setiap category ni pulak boleh dijadikan sumber pendapatan..perkahwinan misalnya,,beribu manusia sekarang memilih untuk menjadi wedding photographer samada jadikan ia part-time or full time profession..wild-life,,macro itu semua boleh didapati di dalam majalah-majalah pencinta haiwan..so kat sini aku nak telling u all lah ape yang selama ni aku minat..1 2 3 GO!! 

.PERKAHWINAN.

benda-benda misc macam ni perlu jugak bagi menghasi album =)

photographer kene pandai dan tak takot bg arahan pada pengantin..and pengantin pulak kene sporting =)

kenape aku letak wedding kat tangge pertama??sebab wedding ade banyak detik-detik yang tidak semua orang dapat ingat..so dengan adanya idealogi photography ni,,memory tu dapat disemat di dalam album..kekreatifan gamba tu memainkan peranan jugak.. 

  

.POTRAITURE.

Kategori potraiture berjaya mendapat tempat ke-2 di dalam hati aku..sebabnye aku cukup gemar melihatkan gelagat manusia dari semua golongan usia tak kire budak kecik mude dewasa atau tua..Candid paliiiiiing aku gemar!cukup gemar!kalau dalam sesi potraiture,,kita boleh je arahkan model atau subjek wat wat bodoh(candid)..kalau nak lagi banyak candid,,pegi town sane atau..wedding lagi banyak =p 

 

kene pandai bagi arahan serta berinteraksi dengan model dan imaginasi gambar yang seterusnya.. 

 

Pasangan couple pon sesuai dijadikan subjek potraiture sebab gabungan 2 orang ini akan mendapatkan hasil pose yang lebeh banyak.. 

 

dapatkan bacground sebegini lebih makruh =) 

  

.LANDSCAPE.

Landscape pulak dapat no.3!! hanya angkat camera dan,,snap!!! takyah nak banyak bunyik..sebab landscape adalah static..kite je yang kene pandai cari angle.. 

 

  

Mungkin ini sahaja yang boleh ceritakan sedikit sebanyak mengenai katogari gamba..kalau ade lagi,,aku update =)

senang cerita photography ni dal lama dipelopori orang orang lama..sebenarnya diorang lah yang lagi maju dari kita..cuma teknologi tu tak lahir dari zaman dulu kala..takat gamba-gamba yang aku amek ni biase-biase je..ramai lagi yang hebat kat luar sana..so takyah nak berlagak lah takat dengan pegang camera ape brand skali pon tapi “Zero”..so kalau dah minat tu,,jgn pendam..camera skang dah murah..hehe..2x gaji dah boleh angkat sebijik mah =)